Prowadzący:
Aneta Giczewska – fizjoterapeuta, terapeuta NDT - Bobath, pedagog specjalny, doradca noszenia ClauWi
Renata Ulman – Bogusławska – psycholog dziecięcy, logopeda, terapeuta Integracji Sensorycznej, specjalista wczesnej interwencji, Certyfikowany Instruktor masażu Shantala dla niemowląt;
FORMA: wykład/ warsztaty;
ODBIORCY/ UCZESTNICY: rehabilitanci, fizjoterapeuci, psychologowie, logopedzi, pedagodzy, pielęgniarki, położne, specjaliści pracujący w żłobkach, studenci, rodzice;
CZAS: 16 godzin dydaktycznych (2 dni);
BLOK I. „Wczesna diagnostyka rozwoju psychoruchowego. Elementy pielęgnacji, stymulacji oraz terapii”.
3. Niepokojące objawy rozwoju dziecka
4. Kryteria diagnostyczne stosowane w ocenie rozwoju psychoruchowego dziecka:
5. Stymulacja rozwoju oraz organizacja najbliższego otoczenia dziecka zgodnie z potrzebami rozwojowymi:
6. Dotyk - wpływ dotyku na rozwój psychoruchowy dziecka;
7. Zasady pielęgnacji dziecka w pierwszych miesiącach życia (część praktyczna):
8. Elementy terapii dziecka ryzyka (część praktyczna)
9. Zasady pielęgnacji, pozycje ułożeniowe oraz sposoby rehabilitacji dzieci urodzonych przedwcześnie
3. Uwarunkowania rozwoju dziecka.
4. Wpływ porodu na dalszy rozwój dziecka. Poród naturalny a cięcie cesarskie.
5. Noworodek – ocena kliniczna po urodzeniu. Skala Apgar. Skala Dubowitza. Skala Ballarda. Skala Amiel – Tison.
6. Noworodek z niską masą urodzeniową ciała a wcześniak. Cechy kliniczne. Czynniki ryzyka. Studium przypadku.
7. Żółtaczka fizjologiczna noworodka. Żółtaczka patologiczna. Żółtaczka jąder podkorowych. Hiperbilirubinemia. Konflikt serologiczny Rh, O – A - B.
1) Profilaktyka logopedyczna noworodków i niemowląt – podstawy warunkujące rozwój najwcześniejszych funkcji aparatu artykulacyjnego, tj. pokarmowych:
2) Odruchowe reakcje oralne (norma i patologia). Proces rozwoju odruchów istotnych dla rozwoju mowy – kalendarz neurologiczny.
3) Wpływ sposobu karmienia na rozwój mowy dziecka w 1. roku życia. Karmienie piersią a karmienie butelką. Podstawowa forma profilaktyki logopedycznej.
4) Kalendarz funkcji pokarmowych - wprowadzanie pokarmów stałych (łyżeczka, kubeczek, konsystencja).
5) Rozwój mowy i komunikacji w pierwszych 12 miesiącach życia. Formy aktywności prelingwalnej. Stymulacja orofacjalna.
6) Środowisko pobudzające do komunikowania się (społeczno – emocjonalne korelaty rozwoju mowy) - propozycje zabaw i stymulacji; „masażyki”, zabawy paluszkowe.
7) Interwencja/ opieka logopedyczna nad dzieckiem z obciążonym wywiadem ciążowo – okołoporodowym:
8) Dieta w terapii wielu schorzeń. Współpraca z pediatrą (badania medyczne).
Prezentacja materiałów filmowych.
Studium przypadku (case study) - ćwiczenia.