Dogoterapia to metoda polecana wszystkim dzieciom. Jedynym przeciwwskazaniem zajęć jest alergia na sierść psa. W naszym Ośrodku pracują psy, które do pracy zostały przygotowane przez Fundację Przyjaciel i są cały czas pod jej kontrolą i opieką. Gwarantuje to, że są one odpowiednio przeszkolone oraz są pod stałym nadzorem lekarza weterynarii.
W naszym ośrodku zajęcia dogoterapii prowadzą:
Wioletta Bartkiewicz – psycholog, terapeuta integracji sensorycznej, współautorka programu Terapii Ręki , pracownik Fundacji Przyjaciel, autorka wielu artykułów, publikacji i książek poświęconych tematyce dogoterapii między innymi „Czy zwierzęta potrafią leczyć?” oraz „Pies. Terapeuta i przyjaciel rodziny”.
Katarzyna Zajkowska – rehabilitant, wieloletni współpracownik i wolontariusz Fundacji Przyjaciel.
Na Dogoterapię zapraszamy wszystkie dzieci, w szczególności zaś:
- dzieci z lękiem przed zwierzętami
- dzieci mające trudności z koncentracją uwagi
- dzieci mające trudności z motywacją do nauki nowych umiejętności – poznawczych i ruchowych
- dzieci kochające kontakt z psem, a nie mogące go doświadczać na co dzień w domu
Zajęcia dogoterapii z udziałem psów pomagają:
- przełamać lęk przed psami pogłębiać kontakt z nim poprzez podchodzenia do psa, głaskanie go i przytulanie się
- kształtować orientację w schemacie własnego ciała
- poznawać budowę ciała zwierzęcia
- stymulować zmysły: słuchu, wzroku, dotyku
- ćwiczyć koncentrację uwagi
- wyzwalać spontaniczną aktywność dziecka wobec psa
- doskonalić sprawność ruchową poprzez ćwiczenia wykonywane przez dziecko we współdziałaniu z psem
- kształtować i rozwijać umiejętność okazywania emocji i uczuć związanych z kontaktem ze zwierzętami
- doskonalić umiejętność naśladowania ruchu całego ciała i poszczególnych gestów poprzez obserwowanie czynności wykonywanych przez zwierzę i naśladowanie ich (z pomocą terapeuty, nauczyciela, samodzielnie) np. chodzenie, siadanie, leżenie
- uczyć wykonywania czynności pielęgnacyjnych wobec psa np. karmienia, czesania, wycieranie pyska
- uczyć zasad bezpiecznego postępowania z psami
- kształtować nawyki higieniczne związane z kontaktem z psami np. mycie rąk po zakończeniu zajęć
- uczyć samodzielności poprzez stwarzanie dziecku możliwości samodzielnego wywiązywania się z działań podejmowanych wobec psa np. karmienie, prowadzenie na smyczy.