
Wspomaganie rozwoju umysłowego jest niezmiernie ważne u wszystkich dzieci, nawet u tych, u których rozwój mieści się w normie. W szczególności jednak powinniśmy poświęcić uwagę dziecku, gdy pojawiają się trudności rozwojowe. Pani Edyta Gruszczyk Kolczyńska i Ewa Zielińska na podstawie długich obserwacji stworzyły program wspomagania rozwoju umysłowego. Co wyróżnia ten program z pośród innych form? Przedstawiany program nawet, gdy przeprowadza się go z dzieckiem bardzo intensywnie, nie jest dla dziecka przykry. Nie wiąże się z długotrwałym wysiłkiem. Jest to forma zabawy, radosnego działania dziecka.
Wspomaganie rozwoju to, wg autorek, organizowanie procesu uczenia się i czuwania nad jego przebiegiem. Jest to organizowanie kształcących sytuacji takich jak zadania, zabawy i ćwiczenia, w których dziecko może zdobywać kształcące doświadczenie. Wspomniany proces uczenia się będzie miał miejsce jedynie wówczas, jeżeli wspomniane zadania i ćwiczenia będą dopasowane do możliwości dziecka, czyli nie będą ani zbyt trudne, ani, co bardzo ważne, zbyt łatwe. W przypadku dzieci z problemami rozwojowymi ważne jest, aby objąć intensywnym wspomaganiem jak najszerszy zakres funkcjonowania, co ułatwi harmonijny rozwój.
Autorki wyróżniły następujące obszary wspomagania, które są kluczowe dla harmonijnego rozwoju dziecka:
- Wspomaganie dziecka w tworzeniu własnego Ja
- Poznanie otoczenia, w którym dziecko żyje
- Czynności samoobsługowe
- Rozwój sprawności i koordynacji ruchowej
- Rozwój dziecięcego intelektu : rytmy
- Rozwój dziecięcego intelektu: analiza i synteza
- Liczenie
- Rozpoznawanie kolorów
- Myślenie przyczynowo - skutkowe
- Klasyfikacja
- Układanie przedmiotów po kolei
- Wspomaganie dziecka w swobodnym wypowiadaniu się
- Nauka zabawy